Egy induló vállalkozásnak sokféle problémával kell megküzdenie. Már a cégalapítás sem olyan egyszerű, hamar kiderül, hogy az a bizonyos egy ablakos rendszernek sok kis ablaka is van, így általában nem lehet rohangálás nélkül megúszni a kezdeti időszakot. Hogyan tud egy induló vállalkozás már az elején profinak tűnni? 5 marketing módszer, hogy senki ne nézze kezdőnek!
Mindig akad valami, ami miatt idegeskedni kell. Ennek ellenére vannak olyan teendők, amikre nem szabad sajnálni az időnket, különben később a vállalkozás sikere múlhat rajta.
Sok lelkes cégalapító rátalál egy jó termékre, és úgy érzi, azt mindenki vásárolni is fogja. Vagy éppen valamilyen szolgáltatás területén vannak kiemelkedő érdemei, és azt gondolja, arra biztosan mindenkinek szüksége van. Így némi töprengés és néhány álmatlan éjszaka után bele is vág a nagy vállalkozásba! Konzultál jogi, pénzügyi talán még informatikai szakemberrel is, a többi – gondolja – úgy is megy magától, hiszen a termék vagy a szolgáltatás szinte eladja magát. Pedig a munka oroszlán része nem is a cég elindítása, hanem a megtartása. Ugyanis nem elég a kiemelt szakértelem, a tevékenységhez tartozó mindennemű képesítés megszerzése, ha nincs már a kezdetektől fogva átgondolt, tudatos marketing munka, hosszú távon nem lehet sikeres a vállalkozás. Ehhez néha szükség van üzleti ismeretek megszerzésére is, hiszen a cégvezetés, vagy az érékesítés külön tudomány.
Az alábbi öt marketing elem segítségével elkerülhető a kezdő vállalkozások idő előtti végkimerülése, érdemes hát mielőbb a lista alapján (újra) átgondolni a tevékenységet:
Az alábbi öt marketing elem segítségével elkerülhető a kezdő vállalkozások idő előtti végkimerülése, érdemes hát mielőbb a lista alapján (újra) átgondolni a tevékenységet
- Termék haszna – mit lát a vevő termékünkben?
A legtöbb vállalkozó csak a maga szemszögéből nézi a termékét. Úgy tekint rá, mint alkatrészek, ráfordított munkaórák összességére, technológiai folyamatok eredményére. Igy aztán nem is érti, hogy a vevők miért nem rajonganak érte. A realitás azonban az, hogy a vevők általában nem konkrét cikkszámú készüléket, berendezés akarnak venni, hanem egyszerűen megoldást a saját problémájukra. Tehát a helyes hozzáállás az, ha végiggondoljuk, mi a vevő haszna abból, ha megveszi az általunk forgalmazott terméket. Ezt az előnyt kell aztán szerepeltetni az összes reklámkiadványban, ajánlatban vagy a személyes kommunikációban is.
- Vevők – kinek akarunk eladni?
Sok kezdő vállalkozás elköveti azt a hibát, hogy mindenkinek el akar adni. Pedig jóval hatékonyabb az a módszer, amikor kisebb rétegeknek, szűkebb piacra koncentrálunk. így könnyebb a kommunikáció, és alacsonyabb költséggel, jóval nagyobb hatást tudunk elérni. Ha sikerül a potenciális vevők csoportját meghatározni, akkor a következő teendő, egy kicsit tanulmányozni az életformájukat, szokásaikat. Erre azért van szükség, hogy a megfelelő személyeket érjük el a megfelelő helyen. Nem reklámozhatunk idős korosztálynak például egy discoban, mert valószínűleg, a termékünk híre nem fog eljutni hozzájuk. Tehát a legjobb, ha minél pontosabban meg tudjuk határozni, hogy kiket szeretnénk vevőink között üdvözölni, és őket milyen eszközökkel tudjuk a legkönnyebben elérni.
3. Eltérés – miért pont mi?
Aki vállalkozásra szánja el magát, annak tudnia kell, hogy nincs egyedül a piacon. Azaz vannak konkurensei, akik éppen ugyanolyan tevékenységből akarnak megélni. Ezért elengedhetetlen, hogy fel tudjunk mutatni egy olyan pluszt, ami miatt mi mások vagyunk, mint versenytársaink. Lehetünk mi például a leggyorsabbak, vagy az egyetlenek, aki visszavásárlási garanciát nyújtunk, stb. A lényeg, hogy értékes legyen a vevő szemében, és minden kommunikációnkban szerepeljen. Fontos, hogy adjunk okot arra, hogy nálunk költse el vevőnk a pénzét, és ne a konkurens cégeknél.
- Név – sokat mondó?
Már az elején ügyelni kell arra, hogy jó nevet találjunk ki a vállalkozáshoz. Típushiba az, ha a cégvezető saját magából, (például nevéből) indul ki, és nem a vevő oldaláról közelíti meg a feladatot. Az első ponthoz hasonlóan itt is alapvető szempont a vevő. Hogyan tudja ő a legjobban beazonosítani tevékenységünket, hogyan tudja könnyen megjegyezni, kimondani a cégnevet. Egyes szakértők szerint a sikeres név nem hosszabb öt szótagnál.
5. Arculat – hogy nézünk ki
Nem a ruha teszi az embert, de nagyban befolyásolja a rólunk alkotott képet. Így van ez a cég megítélésével is. Ha nem adunk a jó megjelenésre, a rólunk kialakult benyomás, imázs nem fog hátszelet biztosítani a vállalkozásunknak. Érdemes már a kezdeteknél időt és egy kevés összeget szánni arra, hogy például, névjegykártyánkat ne saját kezűleg nyomtassuk, hanem grafikussal, reklám szakemberrel készíttessük. Így már az indulásnál lépéselőnyünk van a többiekkel szemben. A legtöbbször úgyis szubjektív dolgok alapján dönt a vásárló, ilyenkor egy szépen tervezett levélpapír, névjegykártya kimondatlanul is mellettünk érvel
Ha a fenti öt marketing elem helyes használata már az elején beépül egy vállalkozás mindennapi üzletmenetébe, akkor garantált, hogy a konkurenseknek fognak végelgyengülésben tengődni. Érdemes kipróbálni!